Bianchi e-Oltre: Zatraceně pádné argumenty, proč chtít silniční elektrokolo
Průkopnická italská společnost Bianchi přinesla do světa cyklistiky tolik, že by se jeden nedopočítal. V typické celeste barvě vyjelo z bran továrny v Trevigliu mnoho legendárních kol. Tím nejzásadnějším letošního roku je e-Oltre, které rozšiřuje portfolio e-silniček.
Bianchi není na trhu se e-silničními koly žádným nováčkem. Tihle Italové rozjeli kategorii e-road už v roce 2018 s modelem Impulso a v katalogu mají také na jejich cenové poměry poměrně dostupný Aria. Zároveň se hodí dodat, že kdo vnímá značku jako čistě silniční, je na omylu. Bianchi má k dispozici klasické i elektro gravely, horská kola i do města koncipované stroje.
Působivě autentické
Líbí se vám vlajková loď silničních kol Bianchi, model Oltre RC? e-Oltre se jeho proporcím blíží až neuvěřitelně působivě. Podobně svého elektrického pomocníka maskuje jenom málo kol, možná třeba Trek Domane+ SLR. U amerického konkurenta jsme byli fascinováni extrémně nízkou váhou, ale e-Oltre, pokud je na nejvyšší výbavě, jde ještě dál. O jakém čísle se bavíme? Bianchi uvádí 11 kg. Snaha Italů je zřejmá – přinést e-road, který bude k nerozeznání od tradičního silničního kola a bude taky tak jezdit.
Celokarbonový rám e-Oltre sdílí mnoho aerodynamických vychytávek známých z analogového originálu, a to včetně výrazně profilovaných tvarů trubek a vnitřního vedení kabelů, které mizí už v kombu představce a řídítek (pokud máte nejvyšší specifikaci). Celek je tedy velmi čistý a zároveň působí svalnatě, jen prudce vyrazit vpřed. Rám je k dispozici v sedmi velikostech (47 – 61) a hodí se zmínit i něco ke geometrii. Karbonová vidlice svírá úhel od 70,5° do 73°, sedlový úhel se pohybuje v rozmezí 74,5° - 72,5°. Nepatrně se se změnou rámové velikosti mění i délka zadní stavby (410 – 414 mm), rozvor kol začíná na 982 mm a končí u 1012 mm.
Důvěra v Mahle
Ústředním bodem Bianchi e-Oltre je velmi kompaktní pohon od Mahle s baterií (Mahle iX2) zapracovanou ve spodní rámové trubce, spojenou s motorem (Mahle X30) v zadním náboji kola. Právě tohle řešení napomáhá estetice konvenčních silničních kol se vším, co na nich máte rádi. V Mahle dokázali srazit váhu svého motoru těsně pod 2 kg, ale jezdci zároveň nepřijdou o zajímavé parametry. Maximální kroutící moment 45 Nm dokáže s lehkou silničkou bezpochyby slušně zahýbat. Rychlostní limit pro vypnutí pomoci motoru je legislativou EU stanovených 25 km/h. Baterie iX2 má kapacitu 250 Wh a plně se dokáže nabít za 3,5 hodiny. Není však problém přidat na rám extender, který udávaný dojezd 90 km prodlouží o dalších 55 kilometrů. Celý systém váží 3,5 kilo. Na výběr jsou tři úrovně elektrické asistence, které lze měnit integrovaným ovladačem na horní rámové trubce nebo dálkovým ovládáním na řídítkách. Jednotka je kompatibilní s ANT+ a Bluetooth.
S elektrikou i mechanikou
Bianchi e-Oltre lze pořídit ve třech specifikacích. Kolo v typické celeste barvě můžete získat se sadami Shimano 105, Shimano Ultegra Di2 a Shimano Dura-Ace Di2. e-Oltre vyšperkovávají taky nová karbonová kola Velomann Plutonium s 50mm profilem. Nejvyšší specifikace má krásné kombo řídítek a představce Reparto Corse a od nižších variant se liší třeba i sedlem Velomann Mitora Lite. Ceny startují na 4 999 EUR a končí na 9 999 EUR. Pokud zatoužíte rozzářit modelem e-Oltre domácí silnice, neváhejte nás kontaktovat.