Jak vybrat elektrokolo? Poradíme vám, podle čeho se řídit

Elektrokola jsou skvělá. Dovezou vás rychle a bez námahy do každého cíle - do práce nebo třeba na začátek trailu. Dají vám opojnou svobodu. Ale také něco stojí a vy při výběru určitě nechcete šlápnout vedle. V následujících řádcích vás navedeme na správnou stezku toho, jak elektrokolo vybírat.

Kategorie elektrokola je klíčová

Základem výběru každého kola je jasně vědět, jak a kde budete nejčastěji jezdit. Bude hrát prim terén, nebo se pláště setkají převážně s asfaltem? Polňačky? Cyklostezky? Když si tohle ujasníte, snadno zvolíte elektrokolo ze správné kategorie. Ty nejdůležitější si nyní popíšeme. Vše zjednodušuje to, že elektrokola dobře kopírují kategorie klasických kol.

 

Horská elektrokola

Jednoznačně nejlepší volba pro terén. Chcete si to bez námahy vyšlápnout na kopec a pak se dolů spustit trailem? Bydlíte v kopcovité krajině plné lesních pěšin? Horské elektrokolo vás při takovém ježdění nezklame. Výhodou je hlavně jeho odolnost, stabilita a u lepších modelů i špičkově fungující odpružení, které přidává na komfortu a mnoho jezdeckých chyb odpustí. Komfort je nejvyšší u celoodpružených elektrokol, která dle zdvihu vidlice a tlumiče zvládají i těžký terén. Nejčastější koncepcí elektrokola do terénu je středový motor spolu s baterií v rámu. Díky tomu má kolo správně rozložené těžiště a dobrou ovladatelnost. To ocení i méně zkušení jezdci. U horských elektrokol doporučujeme prozkoumat hlavně nabídku Trek.

Horské elektrokolo je pro mne, pokud:

  • chci jezdit primárně v terénu
  • rád trávím čas v přírodě
  • vyžaduji odolné kolo

Cestovní elektrokola

Do této kategorie patří krosová a trekingová elektrokola. Jízdu s nimi si užijete na asfaltu i na šotolině. Náročnějšímu terénu se raději vyhněte. Jde o svatý grál cykloturistiky a vlastně i o kompromis mezi městským a horským elektrokolem. Geometrie myslí hlavně na pohodlí, ale s některými modely, hlavně krosovými, si lze užít i sportovnější jízdu. Na výběr jsou pánské i dámské varianty rámu, který je nejčastěji z hliníku. Největší výhodou této kategorie je všestrannost.

Cestovní elektrokolo je pro mne, pokud:

  • potřebuji univerzálního parťáka
  • střídám asfalt a lehčí terén
  • nechci kolo s vyloženě sportovním posedem

Silniční a gravel elektrokola

Pokud toužíte po rychlosti a sháníte lehké elektrokolo, je kategorie elektrických silniček a gravelů nedostižná. Na švihu znovu udržíte tempo s přáteli a snadno nadávkujete intenzitu tréninku. Dnešní technologie pohonů umožnily, abyste na těchto elektrokolech měli co nejpřirozenější pocit z jízdy. Geometrie bývá o něco pohodlnější, uvolněnější, než třeba u aero silnic nebo cyklokrosových kol, takže se nemusíte obávat úzkého zaměření a jednoúčelnosti. Skvělým příkladem je třeba Bianchi Impulso E-Road.

Silniční a gravel elektrokolo je pro mne, pokud:

  • mám rád posed typický pro kola s berany
  • vyžaduji lehkost a snadnou jízdu i při vybití baterie
  • jsem sportovněji zaměřený jezdec

Městská elektrokola

Dostat se rychle a zdravě do práce nebo na nákup vám umožní elektrokolo do města. Obvykle jde o stylový dopravní prostředek, který nezapomíná na praktické prvky, jako jsou blatníky, osvětlení nebo nosiče. Posed cílí na pohodlí, je vzpřímený a vy díky němu získáte dobrý výhled kolem sebe. Levná elektrokola do města mají motor v náboji, dražší varianty pak středový s baterií v rámu. Velkou výhodou je výběr mezi variantami rámu. Ty nízké potěší ženy a starší jezdce, protože se na ně snadno nasedá. Mimořádně stylová elektrokola do města nabízí například Electra.

 

Městské elektrokolo je pro mne, pokud:

  • už nechci používat auto
  • mám rád praktičnost
  • mé město není na rovině a je rozlehlé

Typy pohonu a kapacita baterií

Pohon je na elektrokole jednou z nejdražších součástí. Poskytuje kolu velkou část jeho schopností. Motor se v současnosti instaluje do rámu nebo do nábojů. Ten v rámu se nazývá středový a obvykle jde o nejdražší variantu. Výhodou však je skvělé rozložení hmotnosti a vysoká efektivita. Motory v náboji pak mají levná elektrokola nebo silniční elektrokola a elektro gravely. Při výběru sledujte také parametry. Důležitý je hlavně kroutící moment. Ten určí, jak efektivně vám pohon pomůže ve stoupání a s rozjezdem.

Zamyslete se také kolik kilometrů chcete za den ujet. Od toho by se měla odvíjet kapacita baterie. Čím vyšší je, tím stoupá i cena kola. Dnes jsou na trhu nejčastěji baterie od 400Wh do 700Wh. S baterií o vysoké kapacitě není problém dojet i přes 100 km, ale záleží na náročnosti terénu i vaší váze. Sledujte i to, kam výrobce baterii umístil. Těžišti zásadně pomáhá, když je integrována do spodní rámové trubky.

Obecně doporučujeme pořizovat elektrokola s ověřenými pohony, jako je třeba Bosch, Shimano, Yamaha, Brose nebo revoluční TQ, tedy pohon, který používá Trek pro lehká elektrokola. Je široký pouhých 8 cm a díky absenci klasické převodovky je extrémně lehký a tichý.

Otázka rozpočtu

Od rozpočtu se toho odvíjí vážně hodně. Levná elektrokola trpí na laciné komponenty, které bývají těžší a zároveň méně vydrží, protože nebyly vyvinuté specificky pro tuto kategorii kol. Někdy se dá říci, že jsou komponenty dokonce poddimenzované, a to platí hlavně u elektrokol do přibližně 30 tisíc. Počítejte s tím, že se na elektrokole vše více namáhá a že i nájezd může být rapidně vyšší, než na běžném kole. Proto je dobré volit komponenty s určitou kvalitou a odolností. Zde se připlatit vyplatí. Dají se samozřejmě najít i e-biky s velmi zajímavým poměrem cena/kvalita, a to mluvíme o značkových strojích s cenou asijské produkce. Příkladem může být Trek Marlin+.

Obecně doporučujeme nešetřit na odpružení, vybrat si to vzduchové. Tuhosti kola pak pomáhají pevné osy a zárukou kvality ohledně sad řazení a brzd jsou vyšší řady Shimano a Sram. Takto osazené elektrokolo bude trvanlivé a vydrží vysoký nájezd bez nákladných servisních zásahů. Levnější komponenty, jako jsou gripy, sedlo nebo pláště tolik neřešte – není problém je později vyměnit za ty, které vám a vašemu stylu jízdy budou lépe sedět.

Často kladené otázky při výběru elektrokola

  • Dá se elektrokolo snadno nabíjet?

Ano! Stačí k tomu obyčejná zásuvka a nabíječka. Na delší vyjížďky si můžete nabíječku přibalit a kolo dobít třeba u restaurace. Síť nabíjecích míst je široká.

  • Jaká je maximální rychlost elektrokola?

Z kopce je limit jen na vás, ale jinak se asistence motoru dle zákona vypíná při 25 km/h.

  • Jaká je životnost baterie?

Vždy záleží na péči o baterii a na tom, v jakých podmínkách s elektrokolem řádíte. Běžně však baterie vydrží až 1 000 plných nabíjecích cyklů.

  • V jakých velikostech se elektrokola nabízejí?

Nabídka velikostí kopíruje tu u běžných kol. Výrobci se nově dle velikostí snaží upravovat i geometrii, aby si každý jezdec mohl dopřát stejný jízdní zážitek. Obecné tabulky jsou pouze jakýmsi vodítkem.

Pokud vám i po přečtení článku není něco ohledně výběru elektrokola jasné, nezapomeňte, že máme i kamennou prodejnu na Praze 5. Rádi vás zde uvítáme a pomůžeme vybrat to nejlepší e-kolo přesně vám a vašemu jízdnímu stylu na míru. Využít můžete také naše testcentrum a půjčovnu.

Zmíněné produkty

Trek
Trek Domane+ LT 7
214 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 210 690 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem VANOCE24

Trek
Trek POWERFLY4 625W EU XL 29 BK-RD
98 490 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 96 520 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem VANOCE24

Trek
Trek Powerfly 7 Equipped
142 690 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 139 836 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem VANOCE24

Trek
Trek Dual Sport+ 2
53 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 52 910 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem VANOCE24

Trek
Trek Fuel EXe 9.5
113 990 Kč 147 990 Kč
-23 % skladem doprodej

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem VANOCE24

Trek
Trek Fuel EXe 9.9 XTR
332 490 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 325 840 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem VANOCE24

Instagram

Strpení prosím…