Pinarello Grevil F – když se Italové rozhodnou vytvořit ďábelský gravel
Pokud někomu přijde svět gravel kol na jedno brdo, uniká mu kvůli jakémusi tunelovému vidění spousta krásné produkce. Takovou představuje třeba slavný italský výrobce Pinarello. Jeho kola byla vždy o rychlosti a emocích. A jinak tomu není ani u modelu Grevil F, který je vyloženě nepřehlédnutelný. I kvůli tomu si žádá bližší představení.
Grevil nemůže nechat nikoho chladným. Možná dělí na dobře známé tábory striktních příznivců a úplných odpůrců, možná je pro někoho až příliš. Pinarello využilo DNA modelu Dogma a tu přetavilo v odlišný závodní stroj – v gravel, který má být o 100% výkonu. My se podíváme hlavně na vrcholnou specifikaci Grevil F9, z níž jde největší respekt i díky nekompromisnímu aero osazení a kombinaci zajímavých laků.
V nejrychleji rostoucím segmentu od roku 2018
První Grevil Italové uvedli v roce 2018, protože si bezpochyby nechtěli nechat ujet raketově rostoucí segment gravel kol. Pinarello už tehdy vzalo vývoj kola po svém a vtisklo mu jasný rukopis s velkým důrazem na sportovnost. Druhá generace byla představena teprve před rokem a ambice jsou velké. Výrobce si rozhodně dal záležet, protože kolo je plné futuristických prvků a technologických řešení, jako je třeba asymetrický zadní trojúhelník s pravou řetězovou vzpěrou otočenou směrem dolů. Kdo má rád odlišnosti, musí pro něho být Grevil horký kandidát na pořízení.
Prostě aero gravel
Vizuálně je kolo opravdu působivé. Vypadá zatraceně rychle, i když jenom stojí. Důraz na aerodynamiku je vidět snad v každém záhybu. Jde o vyvážený mix hran a křivek. Všechno podtrhuje dvoubarevné lakování, jež využívá kromě vrcholného Grevilu F9 i specifikace F7. Lakovaná je i zploštělá sedlovka, představující jakési poznávací znamení kola. Na rámu je nejzajímavější částí prohnutá, možná dokonce zalomená spodní trubka, na vidlici pak klapka u kotoučové brzdy, která má stabilizovat proudění vzduchu. Aerodynamice napomáhá také kompletní integrace kabelů TiCr. Vše, o čem se bavíme, je karbonové (uhlík T900 UD). I díky tomu se kolo váhově pohybuje v nadprůměru. Řeč je o necelých devíti kilech. Ve srovnání s klasickými silničními Pinarelly má Grevil F o něco kratší reach, zvětšený úhel sedlové trubky i upravený úhel vidlice. Zadní stavba je dlouhá 422 – 425 mm. Italové se tedy snažili o mix ovladatelnosti, citlivosti a pohodlí.
Spíš pro závodníky než pro bikepackery
Grevil F zrovna nepotěší ty, kteří vnímají gravel cyklistiku blízkou bikepackingu. Nejde o dobrodružné kolo s množstvím montážních bodů na doplňky. Tady chybí i šrouby pro blatníky. Gravelové Pinarello sice může nést dvě láhve, ale jasně říká, že mu svědčí intenzivní nasazení, než loudání se krajinou „natěžko“. Kolu budou nejlépe svědčit rychlé štěrkové cesty, klikaté tratě a pěšinky, kde je potřeba agilita. Asymetrický zadní trojúhelník má podle výrobce potenciál kolo dostat snáze do akcelerace, protože se díky němu do rámových partií odlišně rozkládají síly při šlapání, než je tomu u běžných rámů. I přes závodní ambice má být Grevil výrazně pohodlný. Komfort lze navýšit také použitím širších plášťů. Pinarello uvádí, že rám s vidlicí pojmou až 50 mm. Osadit lze 700c kola i emtébéčkové 27,5".
Důvěra v GRX
Jestli je rámová sada excentrická, osazení F9 sází více na jistotu. Výrobce sáhl do regálů pro osvědčenou elektrickou sadu pohonu Shimano GRX Di2 a využil i brzdy GRX s dvoupístkovými třmeny. Pokud něco budí pozornost, jsou to hlavně karbonová vypletená kola Princeton Grit 4540. Jejich použití se každopádně dost odráží na celkové ceně kola. Pinarello použilo také svoje vlastní komponenty MOST. Přesněji jde o představec Tiger TiCR Alu Aero, řídítka Jaguar GR Di2 a sedlo Lynx Aircross FEC Alloy.
Pro koho je Grevil F?
Pinarello Grevil F osloví jezdce, kteří hledají něco speciálního. Vytvořit gravel se závodním zrychlením, ale zároveň vyváženým komfortem, to je velká výzva. Ale právě takový má Grevil být. Navíc pochybujeme, že se někdy okouká. Je to jedno z kol, které bude toužit po tom, abyste z něho vymáčkli maximum.