Trek Fuel EX – trailový veterán toho nově zvládne ještě víc
Model Fuel EX je pro Trek hodně zásadní. Oblíbený trail bike nese stejné označení už dvacet let, ale rozhodně nezůstává stát na místě. Americký výrobce na modernizacích makal i přes covidové roky a maká na nich dál. Poslední generace je toho důkazem. Jde totiž o kolo, které reflektuje nejnovější požadavky a trendy v kategorii celoodpružených biků se středními zdvihy. A přesně tyhle stroje jsou mezi domácími bikery hodně žádané.
Jako prodejci kol o zájmu o kola charakteru Fuelu EX něco víme. Ne každý chce plnohodnotné enduro, protože z kopce jeho zdvihy naplno nevyužije a do kopce ho mnohacentimetrové odpružení spolu s geometrií a celkovou robustností kola limituje. Bikeři zkrátka často hledají jezdivější kola, jejichž schopnosti ve výsledku lépe vytěží. Fuel EX vychází právě z takového receptu, z konceptu trail biku, ale nebyl by to Trek, aby se kolo nesnažil posunout a vytvořit kategorii tak trochu samu pro sebe. Dopadlo to dokonce tak, že například magazín Freehub označil Fuel EX jako mistrovské dílo a oblíbený web Pinkbike jako horské kolo roku.
Trocha historie a současnost
Současná generace Fuelu EX je už šestá. Roky neskutečně letí a kolo za tu dobu prošlo nespočtem úprav. Všechno začalo se 100mm fullem na šestadvacítkách, který americký výrobce představil v roce 2005. Jak čas postupoval, navyšoval se zdvih zprvu na 120 mm, později na 130 mm vzadu a 140 mm vpředu. V roce 2014 Trek poprvé uvedl Fuel EX jako 29" a o rok později představil také hravější verzi s koly 27,5". V průběhu času dostal trail bike s rostoucí popularitou odpružení ABP, které Trek využívá dodnes. Dalším zlomem bylo představení elektrické verze Fuel EXe představující lehký e-bike. My dnes ale zůstaneme u analogu, a to u dostupnější slitinové verze EX, která je v naší kotlině pro svůj poměr ceny a výkonu tolik žádaná.
Rám v detailu
Hliníkový Fuel EX se stejně jako jeho karbonový bráška liší od předchozí generace poměrně výrazně. Zásadně přepracovaný je přední rámový trojúhelník, a to hlavně s ohledem na velkou škálu možných nastavení. Konfiguraci geometrie šlo dříve měnit pouze prvkem Mino Link umístěném na horním vahadle zadní stavby, ale současný bike přidává ještě oválný prvek zapracovaný v propojce mezi spodní rámovkou a sedlovou trubkou. Prvek je zároveň spodním uchycením tlumiče a jeho otočením lze měnit progresi zadního odpružení. Rideři si tak mohou bike snadno nastavit podle toho, jestli pojedou palbu na drsných trailech, nebo si dají pohodovou vyjížďku po oblíbeném singlu. To ale není všechno. Další možnost, jak upravovat geometrii, přináší angle-set hlavovka, umožňující měnit hlavový úhel biku. Výchozí je 64,5° úhel a k jeho změně (62,9° - 66°) si stačí pouze doobjednat speciální misky od Treku. Řešení je navíc pojato tak, že se se změnou úhlu vidlice nemění výška středu kola.
Trek se vrhl také na odlišný sizing. Nově se se změnou velikosti rámu nemění pouze délky trubek předního rámového trojúhelníku, ale také délka zadní stavby. To má pomoci optimálnímu napozicování těžiště biku v závislosti na výšce jezdce. Nově koncipovaných je ale ještě několik dalších prvků. Jedním je samotná ochrana rámu, kdy spodní trubka dostala pořádný vyloženě nárazník. Pak je tady nově řešené vnitřní vedení kabelů. Výrazně ho totiž zjednodušují vodící trubičky, takže už žádná zdlouhavá hra na trefení se to otvoru. Hliníkový model tak vlastně poskytuje stejné výhody jako karbonová verze, ale za výrazně nižší cenu. Navíc je k mání rekordní počet rámových velikostí, od XS do XXL.
Široká je i nabídka osazení
Fuel EX si lze vybrat s různými průměry kol. Mnoho trail biků jsou dnes čistě devětadvacítky, ale Trek ví, že řada riderů stále touží hlavně po hravosti nebo jsou malého vzrůstu, a proto nezanevřel i na kompletně 27,5" setup. Počítá i s možností úpravy na oblíbený mullet setup, ale doporučuje pro něj použít dokonce 160mm vidlici a obrátit vahadlový Mino Link do pozice High. Ano, čtete správně – 160 mm zdvihu. Proto jsme v úvodu psali, že poslední generace Fuelu EX má být něčím více, než jen klasickým trail bikem.
Když už jsme nakousli zdvih, pojďme se podívat na samotné odpružení u hliníkových Fuelů EX. Nejdostupnější verze EX 7 Gen 6 nasazuje 150mm vidlici RockShox 35 Gold RL se vzduchovou patronou Debon Air a tu kombinuje s tlumičem od Foxu, přesněji Performance Float EVOL, který byl optimalizován v Trek Suspension Lab. Tlumič zadní stavbě poskytuje zdvih 140 mm. Zdvihy zůstávají stejné i u vyšších specifikací, ale odpružení je zde již kompletně v režii Foxu. Nejvyšší Fuel EX 8 GX AXS do výčtu osazení navíc i dle svého názvu přidává bezdrátové řazení. To ovládá dvanáctirychlostní přehazovačku SRAM GX Eagle AXS s přímým uchycením. Skladbu komponentů doplňují vypletená kola Bontrager Line Comp 30, kokpit Bontrager a čtyřpístkové brzdy SRAM DB 8.
Schopnosti Treku Fuel EX poslední šesté generace můžete prověřit už nyní, a to díky naší půjčovně kol Trek. Nová kola pak máme na prodejně v hliníkové i karbonové verzi a není to dlouho, co nám do nabídky přistál i lehký elektro trail bike Fuel EXe.