Poznejte gravel biking. V čem je jeho kouzlo a jak začít?

Co byste řekli na to, nakombinovat vlastnosti dvou kol do jednoho? Vzít to nejlepší ze silničního kola a přidat univerzálnost lehkého biku? Když tohle uděláte, vznikne gravel, lidově taky štěrkolet. To podle určení kola, protože gravely jsou vhodné na štěrkové cesty, méně kvalitní asfalt i lehký terén. Že tyhle podmínky dobře znáte z českého prostředí? Trefa! Pojďte s námi prozkoumat celý gravelový trend.

Když kolem vás před pár lety prosvištěl po polňačce cyklista na kole, které vypadalo docela jako silniční, možná jste si klepali na čelo. Nebo snad měl cyklokrosku? Vedle a napodruhé taky vedle. To však dnes už asi víte, protože pojem gravel bike je v současnosti mnohem rozšířenější a lidi na těchto strojích brázdí krajinu téměř všude. Ano, dotyčný totiž jel na gravelu, grevlu, štěrkoletu a tehdy nečekal, jestli se nová kategorie kol rozmůže nebo zanikne, stane se slepou uličkou. Objevil kouzlo silničky do terénu mezi prvními a udělal dobře. Česká republika má pro gravel biking fantastické podmínky.

Co je gravel bike za kolo?

Vysvětlení, že jde o kombinaci silnice a biku je vlastně dost zjednodušené. Pro určitou představu stačí, ale nevystihuje všechno podstatné. Dnes je navíc gravel bike dost širokým pojmem a výrobci nebo stavitelé kol na míru se nebojí experimentovat. Základní věci ale zůstávají – berany a průměr kol totožný se silničními koly, tedy 700c. A proč tedy nejde o cyklokrosové kolo? Z jakého důvodu nelze s gravelem zaměnit? Kroska je vyloženě závodní nástroj. Krátká, agilní, určena pro výkon a v mnoha ohledech proto zatraceně nekomfortní. Gravel bike je její opak. Je delší, uvolněnější, geometrií může být v některých ohledech bližší právě lehkých horským devětadvacítkám pro maratony a cross country. Přidejte průchodnost rámu a vidlice pro širší pláště, pružící elementy zvyšující komfort a případně i montážní body na různé příslušenství. A nesmíme opomenout taky specifické berany. Gravel řídítka totiž mají větší úhel rozšíření (flare), což znamená, že spodní část řidítek je širší než horní. Úchop je díky tomu pohodlnější a zároveň se vám dostane lepší stability v terénu.

Jak vidíte, gravel je vlastně takový mix mnoha ingrediencí. A jako každý univerzál nese i určité kompromisy. Na silnici není tak rychlý jako silniční kolo a v terénu toho nezvládne tolik jako horské kolo. Jeho obrovská výhoda ale je, že není striktně zaměřen jen na jedno úzké využití, a to platí snad pro každý gravel, který si koupíte. Pokud nebudete mít přehnaná očekávání, užijete si na něm královskou porci zábavy na téměř každém povrchu a on si to nechá líbit – v tom je jeho hlavní síla.

Kdy přišel trend gravelu a kam se kategorie vyvinula?

Průlomové modely prvních značek, které se o koncept gravelu pokusily, jsou staré už téměř deset let. Tehdy se o rychlém nástupu trendu rozhodně nemohlo mluvit a řada výrobců jenom sledovala, jak cyklisté netradiční novinku přijmou. Tato vyčkávací fáze trvala dobré tři roky, protože po této době obvykle přicházejí nové generace daných kol – a nebo je značky po neúspěchu vyškrtnou z katalogu a nechají tiše zaniknout. Mnohá kola komerční úspěch opravdu neměla, ale pro další roky předefinovala, jak by mohla ideální podoba gravelu vypadat. Rámy s maximální průchodností pláště 35 mm se staly nedostatečné, vymizel dříve používaný silniční compact system (převodníky s 50 zuby a 34 zuby), byly vyvinuty odpružené vidlice pro gravel i další prvky pohlcující vibrace. Současné modely štěrkoletů tyto možnosti kombinují a téměř žádný výrobce nemá v nabídce jenom jednu specifikaci gravelu.

Příkladem může být Trek a jeho model Checkpoint. Ten ve svých nejvyšších specifikacích SLR osloví hlavně ty, kteří se chtějí vydat na závody, jako je UNBOUND Gravel. A taky jezdce zaměřené na výkon. Tomu odpovídá hlavně progresivní geometrie. Karbonový rám přesto nezapomíná na komfort, protože nese tlumící prvek IsoSpeed. Checkpoint ALR z hliníkové slitiny poskytuje ještě větší počet úchytů pro řadu příslušenství, takže tohle kolo je skvělé na toulání se krajinou, bikepacking, cykloturistiku. Navíc jde o kola se zajímavým poměrem kvality a ceny. Další gravelová kola z naší nabídky, jako je třeba Bianchi Arcadex, najdete zde.

Podle čeho gravel vybírat?

První si musíte ujasnit, jaký styl jízdy je vám nejbližší a na jakém povrchu budete i s ohledem na to, jaké je okolí vašeho bydliště, trávit nejvíce času. Gravely s uvolněnou geometrií blížící se biku jsou stabilní, pohodlné, naopak sportovněji střižené štěrkolety přináší více akčnosti, lépe jedou a jdou snáze do zatáček.

Protože v sedle gravelu rideři obecně tráví hodně času, je zcela jasné, že volba správné velikosti rámu je klíčem k tomu užít si jízdu bez toho, aby vás vzala záda nebo jiná partie kvůli nevhodnému posedu. I kvůli tomu u nás najdete testcentrum a půjčovnu kol, abyste zjistili, jak velké kolo vám sedne nejlépe. Ideální posed vám pomůžeme nastavit při koupi kola na naší kamenné prodejně.

U gravelů jsou velkým tématem pláště. Gravely s větší průchodností rámu a vidlice vám dají větší svobodu v jejich volbě. Nebude vás nic limitovat, pokud třeba pro závod zvolíte širší pneu s vysokým dezénem. Řada gravel nadšenců má doma dokonce dva sety kol – jeden s užšími plášti, který kolo zrychlí na silnici, a druhý třeba se 45mm plášti do horšího terénu.

Co se týká pohonu, gravely už většinou nemají kompakty, ale oblíbený jednopřevodník a kazetu s 12-ti pastorky. Takovou kombinaci oceníte snad v každém typu terénu. Dvojpřevodník je volbou pouze pro úzkou skupinu, která i na gravelu drtí dlouhé silniční kilometry.

Velký rozdíl v ceně dělá materiál rámu. Karbon skvěle tlumí vibrace, je lehký, ale pro někoho cenově nedostupný. Hliník vyniká skvělým poměrem tuhosti a odolnosti. Většinou průměrný komfort u takového rámu můžete zlepšit třeba karbonovou sedlovkou.

Jak se na gravel vybavit?

Mít doma pro své gravel vyjížďky několik možností výbavy se rozhodně vyplatí, protože štěrkolet je obecně zamýšlen jako celoroční kolo. Co se samotného stroje týká, nakupte světla, blatníky, košík s láhví a rozhodně se neztratí ani brašna či větší počet takových úložných prostorů podle toho, jak moc ve vás bije bikepackerské srdce. Nikde neuvíznout pomůže také výbava v podobě pumpy, náhradní duše a v případě bezdušáku opravná sada s těsnícími knoty.

Prozkoumávat s gravelem různé končiny klade nároky na správné oblečení. Tohle rozhodně nepodceňte a ideálně se držte pravidla vrstvit, vrstvit a zase vrstvit. Čím více budete stoupat a klesat, drápat se po vrcholech a pak zase putovat podél řek, tím více budete muset s oblečením pracovat. V každých podmínkách noste základní vrstvu, která pomáhá odvádět pot od těla. Reagovat na změny počasí vám pomohou návleky na ruce a nohy, které není problém kdykoli sundat a schovat do malé kapsičky. Nakonec moc místa nezabírá ani lehká větrovka nebo vesta a stejně tak rukavice s dlouhými prsty – periferie totiž prochladnou nejsnáze. Když udeří plnohodnotná zima, budete vděčni za pořádnou softshellku a zateplené kalhoty. Tohle všechno nesmí v šatníku gravelisty chybět.

Závěrem

Zábava, dobrodružství, poznání okolí i sebe sama. To je gravel cyklistika. A právě ta rozšíří vaše obzory. Gravely nejsou všehoschopná kola. Samozřejmě mají svoje kompromisy, protože v terénu je pojede bike a na asfaltu silnička, ale poznávat oba světy vám umožní dokonale. Mimo to dost pravděpodobně poznáte nové přátele a zajímavou komunitu, která se kolem štěrkoletů stále rozrůstá. Tohle stojí za to zažít.

Zmíněné produkty

Trek
Trek Checkpoint ALR 5 Gen 2
65 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 64 670 Kč

skladem doprodej

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem BFEXTRA10

Trek
Trek Checkpoint SL 7 eTap
169 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 166 590 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem BFEXTRA10

Trek
Trek Checkpoint SL 6 eTap
118 490 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 116 120 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem BFEXTRA10

Trek
Trek Checkpoint SL 7 AXS Gen 2
158 490 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 155 320 Kč

Dodatečná sleva 10 % pro přihlášené s kódem BFEXTRA10

Pinarello
Pinarello GREVIL F5 | SHIMANO GRX610 1x12DB
134 800 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 132 104 Kč

Dodatečná sleva 5 % pro přihlášené s kódem BFEXTRA10

Pinarello
Pinarello GREVIL F7 | SRAM Rival eTap AXS DB 1x12 XPLR
176 100 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 172 578 Kč

Dodatečná sleva 5 % pro přihlášené s kódem BFEXTRA10

Strpení prosím…