S jakým systémem řazení vybrat kolo? Provedeme vás…
Řazení, přehazovačka, kazeta, kliky, řetěz, převodník – všechny tyhle komponenty určují, jak efektivně budete kolo dostávat do pohybu, jak rychlí budete. Souhrnně lze mluvit o sadě pohonu nebo třeba o hnacím ústrojí. Má ji každé kolo, ale ne všechny musí být vhodné pro váš styl jízdy. A vy potřebujete, aby s vámi tyto komponenty pracovaly v co nejvyšší synergii. Pojďme se dnes zaměřit na samotné řazení. Rychle zjistíte, jaké bude vyhovovat právě vám.
Funkce řazení
Úkolem řazení na kole je pohybovat řetězem mezi jednotlivými pastorky kazety nebo převodníky. Snižovat převody, zvyšovat převody. Dát kolu schopnost akcelerovat nebo umožnit snadno stoupat. Řazení ovládá z řídítek přehazovačku nebo pokud má kolo více převodníků, tak i přesmykač. Ten z většiny segmentů cyklistiky mizí, protože zadních převodů přibývá. Zvyšují se rozsahy kazet a tím i účinnost. Dávno tedy neplatí, že systémy s jedním převodníkem jsou pouze pro ty, kteří mají natrénované nohy. Mnohdy je tedy řadící systém tvořen pouze pravou páčkou řazení a přehazovačkou. Ta musí mít schopnost posouvat řetěz až mezi dvanácti pastorky kazety, ve výjimečných případech dokonce třinácti, jako je tomu u přehazovačky Campagnolo EKAR. Do detailu ale nyní nezabíhejme…
1x nebo 2x?
Mizející potřebu přesmykače, tedy předního řazení, jsme již zmínili. Ale kdy dát přesmyku ještě šanci a poslat tzv. jednoplacku k vodě? Můžete tak udělat v případě, kdy prostě na řazení 1x12 nemáte a tušíte, že s 1x10 nebo 1x11 to neušlápnete. Častěji však pokud jste silničář, šlapete na výkon, a potřebujete mít vždy ideální převod a co nejmenší skoky mezi nimi. Klasická silniční kola dosud velmi často spoléhají na přesmykač a mají pohon celkově posunutý více do rychla. Stejně tak více převodníků najdete u dostupnějších horských kol nebo u cestovních kol. Ve všech ostatních případech však můžeme jednoznačně doporučit – jděte do jednopřevodníku, protože je v dnešní době již skvěle odladěný a rozsahem se rozhodně neztrácí. Hlavně systémy 1x12 mají minimum negativ a skvěle se hodí třeba do terénu, kdy se často mění podmínky. Platí to pro horské kolo i pro gravel. U elektrokol je jednopřevodník samozřejmost. Zde případný menší rozsah kompenzuje síla elektromotoru.
Vícepřevodník
Výhody
-
cenová dostupnost
-
velký rozsah převodů
-
univerzální využití
Nevýhody
-
nutnost řadit dvěma pákami
-
křížení řetězu
-
vyšší váha
-
více komponentů na údržbu
Jednopřevodník
Výhody
-
jednoduchost
-
úspora váhy díky absenci přesmykače
-
plynulé řazení
-
nižší tendence padání řetězu
Nevýhody
-
vyšší pořizovací cena
-
může mít menší rozsah
Přehazovačky a jejich typy
Přehazovačky se rozdělují na horské, silniční a v posledních letech také gravel. Všechny mají určitý počet rychlostí (5 - 13), mohou disponovat třemi délkami ramínek (dlouhé SGS, střední GS, krátké SS) a jejich uchycení je buď na patku rámu nebo nově přímo na osu zadního kola. Přehazovačky na horská kola mají odolnější konstrukci a jsou obvykle o něco těžší než přehazovačky silniční. Délka ramínka je nejčastěji závislá na rozsahu přehazovačky.
Shimano, Sram a jaké řazení?
Na většině kol bez ohledu na kategorii se dnes setkáte s japonským Shimanem a americkým Sramem. Kvality obou výrobců jsou nesporné a nedá se říct, že byste s jedním či druhým udělali chybu. Shimano má tradici více než sto let, Sram necelých čtyřicet. Oba moc dobře ví, co dělají. Dlouhá tradice Shimana z něho dělá spíše konzervativního výrobce, Sram se nebojí revolucí. Shimano stále nabízí dvojpřevodníky, Sram tvrdě razí cestu s jednou plackou. Dnes jde tedy hlavně o to, vybrat správnou sadu, která bude sedět vašemu jízdnímu stylu.
Řazení Shimano
-
XTR – ultimátní závodní MTB řada pro XC, enduro nebo maratony, možnost elektroniky
-
Deore XT – vysoce výkonné řazení pro všechna horská kola, potěší náročnější bikery
-
SLX – sada pro MTB, která kombinuje výkon a dostupnost, možnost 1x12 i 2x12
-
Deore – osvědčená klasika pro horská kola, která je k dispozici v mnoha variantách
-
GRX – sada přímo vyvinutá pro gravel a cyklokrosová kola, možnost elektroniky
-
Dura-Ace – vrchol mezi silničními řazeními od Shimana, systém elektronického řazení Di2
-
Ultegra – často používaná silniční sada se skvělým výkonem, možnost elektroniky Di2
-
105 – silniční sada střední třídy, dobrý poměr ceny a výkonu, možnost elektroniky Di2
Řazení Sram
-
XX SL – vrcholná závodní sada, přehazovačka s karbonovou klecí, bezdrátové provedení
-
XX – špičkové řazení, vhodné pro horská kola všech kategorií, bezdrátové provedení
-
X0 – lehká a výkonná přehazovačka pro MTB všech kategorií, elektronické provedení AXS
-
GX – dostupnější dvanáctka pro MTB, velmi robustní provedení, drátové i AXS provedení
-
NX – velmi dostupné dvanáctirychlostní řazení pro méně náročné bikery
-
RED – vrcholné silniční řazení s kapalinovým tlumícím systémem, technologie eTap AXS
-
Force – řazení pro silnice a gravely, spolehlivé a jednoduché, možnost 1x i 2x, AXS
-
Apex – dostupná dvanáctka pro gravely a bikepacking, možnost drátu i bezdrátu AXS
Mechanické vs. elektronické řazení
V předchozím seznamu jsme si ukázali, že dnes už je řada pohonů ovládána elektronicky, případně máte u dané sady na výběr. Princip fungování mechaniky je poměrně jednoduchý, i když by vám při rozebrání řazení mohly jednotlivé díly připomínat útroby hodinek. V základu jde však o to, že všechny pohyby mechanické přehazovačky jsou ovládány napínáním a povolováním lanka. Jednoduchosti tohoto řešení odpovídá i cena, která může být hlavním rozhodovacím faktorem. Dobře seřízené mechanické řazení je velmi přesné, spolehlivé a kvalitní přehazovačky, jako je třeba Shimano Deore až Deore XT či Sram NX a GX, jsou také velmi odolné. U mechaniky vás může otrávit přidřený bowden nebo sedání nového lanka. Zkrátka ovládací prvky se musí udržovat a měnit… U elektroniky tohle odpadá. Zde je vše ovládáno servomotorky, které však něco váží, stejně jako baterie. A tu je nutné dobíjet. Dnes je až neskutečné, jak moc jsou elektronická řazení vyladěná. Řadí bleskově, bez námahy díky absenci nutnosti vyvíjet tlak na páku a systémy není problém doladit podle svých preferencí pomocí aplikace. Elektronické řezení je také snadné kombinovat s dalšími elektronickými komponenty. A nevýhody? Může to být cena. Počítat se musí se závislostí na baterii a také pozor na pády, které by mohly elektroniku poškodit. U čeho si zatím nejsme jistí je to, jak dlouho budou výrobci aktualizovat daný software a někomu, kdo je zvyklý na mechanickou odezvu, může tato zpětná vazba chybět.
Mechanické řazení
Výhody
-
cena
-
odolnost konstrukce
-
jednoduchost
Nevýhody
-
nízká přesnost při špatném sežízení
-
nutnost starat se o lanka a bowdeny
-
funkčnost se může zhoršit při časté jízdě ve špatných podmínkách
Elektronické řazení
Výhody
-
vlastní přizpůsobení
-
jednoduchá údržba
-
snadná kombinace s dalšími elektronickými komponenty
-
špičková přesnost řazení
-
přesnost i ve špatných podmínkách
Nevýhody
-
cena
-
nutnost nabíjet/měnit baterii
-
chybí mechanická odezva
-
menší odolnost proti nárazu
Dobrý výrobce ví, co dělá
Přední výrobci kol, jako je třeba Trek, velmi dobře ví, jakými systémy řazení svá kola podle jejich zaměření osadit. Pokud se rozhodnete koupit stroj od méně renomované značky, hlavně dostupnější kolo za nízké desítky tisíc, doporučujeme si ověřit, jestli právě na pohonném ústrojí nebylo šetřeno. To by se mohlo stát třeba v případě, kdy nutně chcete karbonový rám, ale kolo má být za velmi dostupné peníze. Kde se zde šetří? Právě na sadě pohonu a také na odpružení. Jakmile chcete jezdit opravdu aktivně a potřebujete spolehlivé komponenty, do takové kombinace rozhodně nechoďte.
Máte teď o výběru jasno? Že je to složité téma? Nevadí… V případě jakýchkoli nejasností ohledně řazení vám rádi poradíme. Nyní sice znáte typy pohonů a víte, pro jaké ježdění jsou vhodné, přesto určitě chcete co nejlépe znát, za co svoje peníze dáváte.