Proč mít zimáka a jak ho vybrat?
Řada cyklistů nezná slovo sezóna a jezdí celoročně. Ono to vlastně není zase tak těžké. Dnes je k dispozici skvělé cyklistické oblečení na zimu a zároveň, řekněme si na rovinu – zimy už nejsou takové, jaké bývaly. V posledních letech se během prosince, ledna nebo února setkáte mnohem častěji s mokrým marastem a zasolenou silnicí. A do takových podmínek je vážně škoda brát svoji naleštěnou krásku.
Pokud máte doma nebo v garáži prostor, zvažte raději druhé kolo – odolného, dostupného pracanta, který snese pár oděrek a dovolí si být tak trochu otloukánkem. V tomhle článku si povíme o tzv. „zimácích“ víc a pomůžeme vám takové kolo vybrat.
Proč zimáka pořídit?
Voda, sůl a další nečistoty se na kole a jeho komponentech dokáží podepsat poměrně zásadně, hlavně pokud zimy pravidelně jezdíte, ale nemáte prostor na pravidelnou péči a očistu kola. Ani ty nejlepší díly nebo ochrana rámu nevydrží všechno a je škoda zvyšovat jejich opotřebení. Možná si tedy říkáte, jestli není nejlepším řešením pořídit si domů trenažér a jezdit hezky v teple před televizí. Ten komfort je zatraceně lákavý, přiznáváme – pěkně si pohlídáte výkon a watty, zajezdíte si virtuálně kdekoli na světě, teda pokud máte inteligentní trenažér, ale to odtržení od reálného povrchu, podnebí a všeho, co vám přítomný okamžik za řídítky venku přináší, je po čase pro mnohé jezdce citelný. Navíc, pokud byste na trenažéru chtěli jezdit v bytě, možná budete po čase pěkně štvát sousedy, protože některé modely mohou přes podlahu vydávat patrný hluk. Přesně proto se tolik nabízí volba druhého kola. Zůstat venku během zimy má navíc spoustu dalších benefitů – podpoříte svoji odolnost, posílíte kondici a mnohdy taky přijdete na jiné myšlenky.
Hlavní rozdíly mezi zimákem a hlavním kolem
V běžném světě, tedy ne mezi profesionálními závodníky, kteří od týmu dostanou několik identických kol a na jedno z nich jenom dají blatníky a reflexní prvky, se primární kolo od zimáka liší hlavně tím, že stroj do drsných podmínek vychází z nějakého levnějšího modelu zaměřeného na odolnost a jednoduchost. Nebudete ničit žádný drahý materiál, nebudou vám vadit známky opotřebení na laku. Hobby jezdci tedy sázejí hlavně na hliník, nižší řady komponentů a kompletní řadu doplňků, jako jsou blatníky, které zakrývají větší část kol (případně lze přidat zástěrky), reflexní prvky a kvalitní světla, protože trénink během zimy často nejde zvládat za dobrého světla.
Jakého zimáka vybrat a jak ho vybavit
Jako nejlepší kolo na zimní ježdění se v současnosti jeví dostupná endurance silnice nebo ještě lépe gravel. Kolo by rozhodně mělo mít dobrou průchodnost plášťů, abyste získali možnost osadit širší obutí – to se do zimních podmínek hodí. S tím budete mít možná problém, pokud se budete poohlížet po starších bazarových kolech z dob, kdy ještě široké 700c gumy nebyly trendy. U takového kola byste mohli narazit dokonce i na ráfkové brzdy, které dokáží znesnadnit montáž blatníků.
Pokud budete preferovat silniční kolo, a to nové, ale dostupné, můžeme doporučit třeba velmi univerzální Bianchi Nirone 7 Allroad GRX 400, které má speciální tvar zadního trojúhelníku a rozhodně nevypadá nijak ochuzeně. Vhodné jsou i modely od Treku, třeba Domane AL 2. Jedná se o výkonnostní silnici pro začínající silničáře, která má velmi dobrý prostor pro robustnější pláště, jež v zimě rozhodně oceníte.
Je gravel zimák?
Mezi gravely se už budeme pohybovat ve trochu vyšší cenové relaci, protože jako ideálního kandidáta vidíme Trek Checkpoint ALR 5. Tenhle model má kvalitnější díly, téměř dokonalý poměr cena-výkon a úchyty pro všechny důležité doplňky. Jde už o volbu pro trochu náročnější jezdce, ale o to větší zábava s tímhle gravelem bude, jelikož má správně progresivní geometrii moderního střihu.
Jak už jsme zmínili, zimák si zaslouží dovybavit, aby se vám i v marastu jezdilo komfortně a zkrátka jste počasí nemuseli moc řešit. Kromě výše uvedených blatníků a případně i zástěrek, světel a odpovídajícího obutí, je vhodné investovat do řady reflexních prvků, jak na samotný rám, tak na ráfky. Hodí se taky blikačka, slabá na jízdu v balíku a silná pro sólo jízdy. Vyladit můžete i komponenty. Investice do specifických brzdových destiček, které vás podrží za mokra, je docela nízká, ale vyplatí se.
Všechny chromované a zinkované šrouby potřete antikorozním voskem na auta, ale zaměřte se i na ostatní díly, co nemají dobrou povrchovou úpravu. Pro snadnější mytí můžete kolo ještě nastříkat vhodným silikonovým sprejem, třeba od Muc-Off. Takhle budete na zimní ježdění vybaveni doslova neprůstřelně!