Podzimní počasí řádí - jak na údržbu kola v tomto období?
Stejně jako dokáže sychravé počasí zamávat s naší náladou, dokáže taky pěkně zatopit našemu kolu. Déšť, bláto, první mráz, poryvy větru, a to všechno klidně dohromady. Takhle nevyzpytatelný říjen, listopad nebo začátek prosince určitě znáte, že jo? Zmíněné podmínky byste měli při údržbě svého kola pořádně zohlednit a péči provádět ideálně po každé vyjížďce. Jak na to?
Podzimní cyklistika je vlastně jedním z těch nejnáročnějších testů pro materiály komponentů, ze kterých máte kolo postavené. Taková voda s mazlavým bahnem nebo mokrá břečka jsou vlastně ti nejlepší testeři výdrže. A samozřejmě, že nepůsobí pouze během vyjížďky. To pravé „peklo“ na vašem kole rozpoutají hlavně v případě, že kolo po akci necháte tak jak je, protože jediné, co před sebou vidíte, je to, jak vletíte pod horkou sprchu. Jestli tyhle scénáře znáte, možná je ideální čas to změnit. Hodně bude samozřejmě záležet na podmínkách a možnostech, jaké máte – jestli je vašim domovem desáté patro v paneláku, rodinný domek v zástavbě nebo maringotka u lesa.
Mytí a ošetření je základ
Základem mytí je dostat dolů hrubé nánosy. Ideálním pomocníkem bude kartáč, hadr, případně štětec a hlavně kýbl s vodou nebo hadice. Vapka je v tomto případě krizové řešení, ač spousta lidí tvrdí, že její používání je v pohodě. Čistí sice efektivně, ale vybírá si svoji nenápadnou daň. Při tlakovém mytí se totiž voda může dostat do ložisek, ale riziko přináší i pro lak na rámu, hlavně pokud se někde začíná odlupovat nebo jsou na něm oděrky od kamínků.
Až když očistíte největší kusy bahna, je vhodné použít některý čistič. Šetrné a zároveň hodně účinné jsou třeba produkty od Muc-Off. Doporučit můžeme hlavně Muc-Off Nano Tech Bike Cleaner. Jeho složení je založeno na nanočásticích, které díky své minimální velikosti dokážou efektivně pronikat špínou a z povrchu ji odstraňovat na molekulární úrovni. A protože je plně biologicky odbouratelný, nemusíte se obávat dopadu na ekologii. Zároveň jde o čistič, který má antikorozní přísady a nesmívá žádná účelově nanesená maziva. I když použijete jiný čistič, je práce poměrně podobná – aplikujete pomocí rozprašovače na celé kolo, necháte pár minut působit, a poté dáte finální oplach vodou. Dalším ideálním scénářem je důkladné osušení kola. Věnujte se hlavně místům, kde voda ulpívá a kam může zatékat – čepy, ložiska, hlavové složení. A jestli chcete celý proces vážně pořádně vychytat, sáhněte také po ochranných prostředcích, které vytvářejí speciální film chránící rám nebo jiné části kola proti korozi a špíně. Doporučíme třeba Muc-Off Bike Protect nebo tenhle silikonový sprej od stejného výrobce. Zmíněné spreje mají ještě jednu výhodu – po další jízdě půjdou nečistoty z ošetřeného kola snáze odstranit.
Péče o pohon a odpružení
Nyní je čas vrhnout se na řetěz, protože kdo maže, ten jede, a na podzim to platí dvojnásob. A vlastně nejen na řetěz. Péči si zaslouží i kazeta, převodník, přehazovačka a případně taky přesmyk. Důležité je soustavu pořádně odmastit, třeba za pomoci Muc-Off Drivetrain Cleaner. Chybět v arzenálu by vám neměla dobrá pračka na řetěz a vhodné štětce na další součásti pohonné soustavy, protože třeba taková kazeta je extrémně namáhaný komponent vyžadující očištění zub po zubu. Co se týče praní, vybírejte takové produkty, které mají zabudované kartáčky. Díky praní zároveň nemusíte řetěz nijak demontovat, ale prostě ho jenom protáčet na volnoběh v čistícím roztoku. Muc-Off takový roztok samozřejmě má, a to s hodně vychytaným dávkovacím tlačítkem. A jestli nejste příznivci praček, tak to samozřejmě jde vyřešit taky. Jenom budete muset řetěz sundat a nechat ho vylouhovat v roztoku s tím, že s ním budete občas trochu pohybovat, ohýbat ho a kroutit, aby se vyplavily všechny nečistoty. Hodí se ještě dodat, že používání čističů se opravdu vyplatí, protože dávno překonaná voda s jarem akorát přináší problémy s korozí.
Tím ale práce nekončí. Důkladně vyčištěný řetěz je potřeba pořádně znovu namazat. Kazeta a převodník se nemaže. Existují univerzální oleje, ale někteří výrobci mají přímo i speciální produkty do podzimních a zimních podmínek nebo zkrátka pro sucho a mokro. Poslední zmíněnou kombinací disponuje i Muc-Off se svým Wet + Dry packem. Jde o limitovanou edici dvou standardních maziv do suchých a mokrých podmínek za velmi výhodnou cenu. Zajímat vás může taky keramická varianta do mokra. Tohle patentované složení maziva na řetěz je založené na sloučenině nitridu boru, fluoropolymerech a keramických nanočásticích, zajišťujících velmi nízké tření. Když budete mít hotovo, zkontrolujte ještě, jestli někde nezůstaly přebytky maziva, protože ty je dobré finálně očistit.
Pokud máte na kole odpruženou vidlici nebo i tlumič, je potřeba podívat se i na tyhle komponenty. Mytím jste z nich určitě dostali veškerou špínu. Tím ale práce nekončí, protože ošetření si zaslouží těsnění a kluzáky, na které klade podzimní marast opravdu vysoké nároky. Rozhodně je otřete dosucha a až poté ošetřete vhodnými produkty. Péči o všechny komponenty během podzimu provádějte pravidelně.
Konec sezóny? Pak to chce větší péči
Jestli cítíte, že už toho letos moc nenajezdíte, zřejmě to bude chtít před uložením kola větší servis. U nás provádíme servis všech značek, precizně a bez starosti, protože si pro kolo může přijet náš kurýr a po „akci“ vám ho zase hodit zpět. Máme různé servisní balíčky a objednat se lze online z domova nebo třeba z trailu tady.