TREK Marlin+ : Když je prémie za hubičku
Elektrokolo Trek Martin+ dokazuje, že vstupní branou do světa e-biků nemusí být nutně katalogová čínská produkce. Americký výrobce si dal hodně záležet, aby poskytl prémiovost i těm jezdcům, kteří s elektrokolem začínají a nemohou si dovolit moc utrácet.
Klasický Trek Marlin výrobce uvádí jako hardtail pro úplně každého. A to zřejmě i funguje, protože jde mnohými o nejoblíbenější model značky. Pevné devětadvacítky v moderním pojetí zkrátka letí a když jde o specifikace se zajímavým poměrem ceny a výkonu, je téměř garantována pozice bestselleru. Trek se ale rozhodl, že podobný model pro masy by bylo vhodné představit i v elektrické verzi. Jednoduchý, funkční, robustní a s lehčí pohonnou jednotkou, aby byla kompenzována největší bolístka levných elektrokol – vysoká váha. Jak se to podařilo vám ukážeme v představení tohoto e-biku.
Moderna i v nízké cenové kategorii
Hned na úvod je vhodné zmínit, že Marlin+ nevypadá nijak „vylevněně“. Výrobce se opravdu snažil dát mu look dražších kol, očividně se dlouze věnoval designu rámu i zabudování elektropohonu a za zmínku stojí taky kvalitní laky. Přičtěte kónickou hlavovou trubku, vnitřní vedení kabelů nebo promyšlené ochranné prvky trubek a celý dojem o kole se jenom utvrdí. Srdce e-biku je z hliníkové slitiny Alpha Gold a rám svojí geometrií hraje na noty pohodlí, jistoty a nemá zapomenout ani na hravost, ač zadní stavba je o něco delší. Na druhou stranu delší rozvor i vzhledem k položenější vidlici přináší nadprůměrnou stabilitu. Tu ocení méně zkušení jezdci, kteří chtějí prubnout své první terénní výzvy. Co se údajů týká, tak u velikosti L jde o rozvor dlouhý 1251 mm, horní rámovou trubku dlouhou 652 mm a zadní stavbu o hodnotě 485 mm. Sklon hlavy je 66,5° a sedlovka ční vzhůru v 73,8°.
Lehčí pohon drží váhu na uzdě
Levná elektrokola se obecně potýkají s hendikepem daným vysokou váhou. Tu tvoří základní komponenty, ale také nejdostupnější elektropohony. Trek z toho důvodu zvolil lehčí jednotku Bosch Active Line Plus, která je krmena baterií se sníženou kapacitou 400 Wh a samotná disponuje krouticím momentem 50 Nm. Parametry sice značí určité kompromisy, ale Marlin+ není zamýšlen pro extrémní dobrodružství, takže by použití pohonu s téměř dvojnásobnými hodnotami bylo zbytečnou rozmařilostí a kromě váhového hendikepu by se takové řešení odrazilo i na ceně kola. Bosch Active Line Plus má ambice lehké elektrokolo rozjet velmi snadno a tato jednotka je známa také svým jemným a velmi plynulým náběhem síly. Reakce motoru na šlapání lze navíc upravit v aplikaci eBike Flow, kterou Bosch pro své systémy vyvinul. A kolik počítat, že se dá ujet s baterií o kapacitě 400 Wh? V nenáročném terénu, který je prostý náročných převýšení, se dá ujet lehce pod 100 km.
Zapomenout nesmíme ani na to, že Marlin+ promítá informace na maličký displej Purion 200, umístěný na levou stranu řídítek. Ten, i když je velmi malý, je znám svojí přehledností a snadno se ovládá. Zobrazuje všechna potřebná data jako např. životnost baterie, dojezd a rychlost.
Na trail i do města
O tom, že se Trek opravdu snažil přinést dostupné elektrokolo pro masy, svědčí i skladba komponentů a možnosti pro vybavení kola doplňky. Tím můžeme klidně začít, protože i přes téměř trailový vzhled Marlinu+ jsou k dispozici montážní body pro nosič, stojánek, dvojici košíků a blatníky. Veškeré příslušenství pro kolo Trek sám nabízí, takže není problém s pomocí výrobce udělat z odolného MTB nástroj na cesty do práce nebo ho vyladit pro cykloturistiku. Právě tomuto pojetí cyklistiky nahrává delší rozvor a komfort, který lze umocnit nižšími tlaky v jinak plnotučných pneumatikách. A tím se dostáváme k osazení…
Marlin+ je nabízen ve dvou výbavách. Dostupnější Marlin+ 6 se drží těsně pod 70 000 Kč, za dražší specifikaci 8 pak dáte okolo 80 000 Kč. V obou případech dostanete 120 mm vidlici s pevnou osou. U levnějšího kola je to jen pružinová SR Suntour XCM 34, ale Marlin+ 8 nasazuje vzduchovou RockShox Recon Silver RL s tlumením Motion Control. S tou má kolo bezpochyby větší ambice vydat se do terénu. Kde je šetření znatelné, lze najít u pohonu dostupnější specifikace. S devítirychlostním Shimanem se sice poměrně lehké elektrokolo dá bezpochyby utáhnout, ale pro méně zdatné ridery může být počet menší rychlostí limitující, když dojde na náročná stoupání a obecně těžší terén s nutností často řadit. V tomto ohledu rozhodně více uspokojí sada Shimano Deore M6100 na dražším Marlinu+. Jde totiž o plnohodnotnou dvanáctku. Tu doplňují čtyřpístkové brzdy Shimano a nechybí taktéž teleskopická sedlovka TranzX. Oba Marliny+ se zároveň ve velkém spoléhají na komponenty Bontrager, zahrnující sedlo či celý kokpit s příjemně krátkým představcem a širokými řídítky.
Hlavní benefity Trek Marlin+
- prémiový základ kola za neprémiovou cenu
- kompaktní a lehký motor Bosch Active Line Plus
- v porovnání s konkurencí nižší váha
- univerzální geometrie, která umožňuje využívat kolo více způsoby
- ideálně zvolené kompromisy v osazení
- možnost kolo osadit mnoha doplňky
- zdvih vidlice 120 mm dává kolu vyšší předpoklady pro jízdu terénem
- obě pevné osy zvyšují pevnost